TEMPORAL ANALYSIS OF MICROTEXTURE IN URBAN PAVEMENTS WITH TSD COATING WITH SEALANT LAYER IN THE CITY OF SINOP/MT

Authors

  • ANDRÉ LUIZ DE ANDRADE FRITSCH Universidade do Estado de Mato Grosso
  • AMANDA DA SILVA CUBAR Universidade do Estado de Mato Grosso
  • FRANCIELI SCHOENHALS DELAVY Universidade do Estado de Mato Grosso
  • GUSTAVO HENRIQUE NUNES Universidade do Estado de Mato Grosso
  • JOÃO PAULO BOFF ALMEIDA Universidade do Estado de Mato Grosso
  • ROGÉRIO DIAS DALLA RIVA Universidade do Estado de Mato Grosso

Keywords:

Urban Pavements, International Fritction Index – IFI, Microtexture, Wear

Abstract

The microtexture analysis in urban pavements, depending on their age, to wear checks, presents interesting when it comes to losses reduction caused by traffic accidents, even if the human causal factors are those that prevail in number, improving the friction between tire and pavement causes a general reduction in these damages. Microtexture tests where performed in ten sections of pavements with TSD coating with sealing cover, built by the same company, with different years of execution, with low and similar traffic, and absent of any intervention, using the British Pendulum Tester. In this project, also it was determined the International Friction Index – IFI using the data of microtexture and macrotexture. The values found for microtexture, which has a high variation, from 4 to 37 BPN, and IFI, which has no variations, shows that the analyzed pavements do not have good friction nor a good grip, and its reduction, noticed in older sections, it indicates that there is a low wear over time.

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Author Biography

ROGÉRIO DIAS DALLA RIVA, Universidade do Estado de Mato Grosso

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Mato Grosso (1987), mestrado em Agronomia (Solos e Nutrição de Plantas) pela Universidade Federal de Viçosa (2005) e doutorado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Viçosa (2010). Atualmente é professor adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso. Atua nas áreas de (i) avaliação das condições de conforto e segurança do usuário no que diz respeito ao projeto geométrico, parâmetros de referência na avaliação de pavimentos, pavimentação, drenagem e sinalização nas rodovias rurais e vias urbanas; (ii) estudo e desenvolvimento de materiais e técnicas a serem empregadas no projeto, construção, manutenção e gerenciamento de estradas, via estudo dos materiais utilizados tradicionalmente na composição da pavimentação e busca de materiais alternativos com a finalidade de amenizar o impacto ambiental e a escassez de agregados tradicionais e, (iii) desenvolvimento e operação de equipamentos de coleta de dados de interesse do planejamento de análise operacional/segurança em rodovias, visando o desenvolvimento e implantação de sistemas inteligentes de apoio à gerência e ao controle de tráfego urbano e rodoviário.

Published

27-06-2018

How to Cite

FRITSCH, A. L. D. A., CUBAR, A. D. S., DELAVY, F. S., NUNES, G. H., ALMEIDA, J. P. B., & RIVA, R. D. D. (2018). TEMPORAL ANALYSIS OF MICROTEXTURE IN URBAN PAVEMENTS WITH TSD COATING WITH SEALANT LAYER IN THE CITY OF SINOP/MT. Uningá Review, 33(2), 134–150. Retrieved from https://revista.uninga.br/uningareviews/article/view/2227

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