POTENCIALIDADES, LIMITES E TENSÕES DAS DIFERENTES METODOLOGIAS DE APRENDIZAGEM
DOI:
https://doi.org/10.46311/2318-0579.50.eUJ1326Abstract
O objetivo deste estudo foi analisar o conteúdo das descrições de um grupo de tutores, em um fórum sobre o eixo temático educacional. Teve como questão norteadora: como operar os limites e potencialidades de metodologias de aprendizagem. Utilizou-se como metodologia de análise a técnica de análise de conteúdo de Bardin. Desvelaram-se como limites: alunos habituados com a abordagem centrada no professor e professor e alunos educados para o conformismo. Emergiram como potencialidades: acepção originária de método e metodologia, docência criativa e crítica, aprendizagem significativa, projeto político pedagógico, teorizando a prática e praticando a teoria. Os elementos potencializadores das metodologias ativas podem superar os seus próprios limites e diminuir as tensões geradas no processo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I declare/we declare that the text submitted here is original, of my own authorship and does not infringe any type of third party rights. The content is my/our sole responsibility. Possible research involving animals and/or human beings is in accordance with Resolution 196/96 of the National Health Council and its complements. I declare that I am/we are in possession of the written consent of patients and that the research and its procedures were timely and adequately approved by the Ethics Committee of the institution of origin. We further declare that all institutional affiliations and all sources of financial support for the work are duly informed. I certify that there is no commercial or associative interest that represents a conflict of interest related to the submitted work. If there is commercial interest, in addition to the technical and academic ones, in the publication of the article, the information will be reported during the text.