Desafios e evolução da EJA no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.46311/2318-0579.40.eUJ1164Abstract
A educação da EJA é vista como uma forma de alfabetizar
para quem não teve oportunidade de estudar na infância ou aqueles que
por algum motivo tiveram de abandonar a escola. A Constituição Federal
de 1891 proibia o voto ao analfabeto, e em 1890 o censo mostrou que
80% da população eram analfabeta, o que gerou na época entre os
intelectuais brasileiros um sentimento de vergonha, perante outros países
(Albuquerque, 2005). A Constituição Brasileira (1988) estabelece no art.
208 o direito à educação de jovens e adultos. É dever do Estado efetivar a
educação mediante garantia de ensino fundamental, obrigatório e
gratuito, inclusive para os que não tiveram acesso na idade apropriada
para frequentar a escola. A situação do analfabetismo possui uma grande
evolução e ainda é um grande desafio, no entanto muitos brasileiros já
obtiveram melhora da qualidade de vida e educação.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I declare/we declare that the text submitted here is original, of my own authorship and does not infringe any type of third party rights. The content is my/our sole responsibility. Possible research involving animals and/or human beings is in accordance with Resolution 196/96 of the National Health Council and its complements. I declare that I am/we are in possession of the written consent of patients and that the research and its procedures were timely and adequately approved by the Ethics Committee of the institution of origin. We further declare that all institutional affiliations and all sources of financial support for the work are duly informed. I certify that there is no commercial or associative interest that represents a conflict of interest related to the submitted work. If there is commercial interest, in addition to the technical and academic ones, in the publication of the article, the information will be reported during the text.